Billboard take over! Reclame wordt kunst!

Billboard take over! Reclame wordt kunst!

Geen reclame maar kunst!

Overal in het landschap, in de stad, langs de weg, vind je grote billboards die je aandacht proberen te trekken met allerlei reclame. Daar zitten af en toe creatieve bij, maar het blijft reclame. Over de hele wereld zijn er af en toe kunstenaars die deze grote borden gebruiken als canvassen om hun eigen boodschap te verkondigen, om de andere kant van de reclameboodschap te laten zien, of enkel om de wereld een stukje mooier te maken. En dan krijg je deze gave “billboard take-overs”!

Kunstenaars nemen Whitewashed Billboards over

Een groep artiesten in New York hebben 50 billboards een whitewash gegeven en vervolgens getransformeerd tot kunst. Slechts 1 kunstenaar is in het proces opgepakt en het resultaat was prachtige borden met boodschappen over vrede en trots.

“Taking over LED-Display”

In Virginia ging het “Billboard Take-over” project gewoon verder. Nu met de enorme LED borden aan de kant van de weg. Dit was geen complete take-over, omdat de reclame nog steeds doordraaide, maar steeds tussen de reclame in, zag je opeens prachtige kunstwerken, die de voorbijganger misschien omhoog doet kijken en verwonderen.

Urban Land Project

De inwoners van LA en Philadelphia konden in plaats van weer een advertentie over een bank of een verzekering, prachtige kunstwerken aanschouwen van natuur die te vinden was in hun eigen stad.

Art instead of Ads

In Los Angeles is een campagne gestart ‘How Many Billboards: Art in Stead’ om aan te geven dat er heel veel billboards in de stad waren, die het landschap en uitzicht vervuilden, en dat de hele stad er mooier op wordt door enkele om te toveren in kunstwerken.

Doordachte typografie van Robert Montgomery

De kunstenaar Robert Montgomery vervangt grote billboards met schreeuwerige advertenties, door prachtige zinnen, woordspelingen en gedichten.

Subliminal Billboards

In Spanje werden oude verlaten billboards langzamerhand overgenomen door stukjes van letters. Enkel als je ze allemaal aan elkaar plakt kun je lezen wat er wordt bedoeld…

U.S. Marines: The Change is Forever

Als je bij de marine gaat, maak je prachtige veranderingen voor altijd.. of verander je zelf voor altijd? Een anonieme artiest heeft door een skelet over deze marinier te tekenen aangegeven dat de verandering inderdaad voor altijd is, maar misschien niet in het positieve…

Rebel Without a Lung door Jorge Rodriguez Geralda

De kunstenaar Jorge Rodriguez Geralda staat bekend om het overnemen van werk op straat met zijn eigen boodschap. Dit is een oude reclame uit 1994 voor een sigarettenmerk, waar deze kunstenaar subtiel zijn eigen boodschap in heeft verwerkt… “rebel without a cause” of “without a lung”. Oke, misschien niet zo subtiel, maar wel duidelijk!

McDonalds Billboard door the Billboard Liberation Front

Slechts twee kleine aanpassingen zijn gedaan in dit billboard, het woord ‘use’ is veranderd in ‘kill’ en de tekst rechtsonder was natuurlijk ooit ‘I’m lovin it’… Maakt de hele boodschap opeens een stukje anders…

De onthoofder uit Oost Londen

Na Jack the Ripper werd Londen opnieuw onveilig gemaakt, maar dit keer waren enkel de mensen op de billboards het slachtoffer. Het resultaat is lugubere en bloederige taferelen.

Double Happiness Billboard Swing

Een billboard veranderd in een schommel, met uitzicht over New York. Dit is absoluut een prachtige billboard take-over, door de kunstenaar Didier Faustino.

bron: weburbanist