Belangrijkste factoren om personeel met kinderen te behouden


Vrijwel elke organisatie zal werkende ouders in het personeelsbestand hebben. Het is belangrijk om rekening te houden met deze doelgroep werknemers. Door een juiste balans te vinden tussen de werknemer die geen kinderen heeft en de werknemer die wel kinderen heeft thuis weet u mensen beter aan uw organisatie te binden. Toch heeft de werkende ouder net wat meer aandacht nodig vanuit de werkgever. Maar wat kunt u hieraan doen? Als expert in de inzet van kwalitatief personeel, geeft XL Studenten Uitzendbureau advies.

1. Luister naar wat de werkende ouder nodig heeft.

Het is belangrijk dat er geregeld gevraagd wordt hoe het gaat. Welke uitdagingen loopt uw medewerker tegen aan? Toon interesse of diegene de combi van ouderschap en werken onder controle heeft. Mocht diegene het zwaar hebben, kunt u tijdig meedenken en zorgen voor een oplossing.

2. Toon flexibiliteit.

Een werkende ouder heeft soms wat meer flexibiliteit nodig met een kind. Het is voor een werkende ouders erg vervelend om het gevoel te krijgen dat er geen ruimte is om bijvoorbeeld wat te kunnen schuiven met werktijden. Het is dan ook belangrijk om ruimte te geven sporadisch wat later te kunnen beginnen en langer door te werken of wat uurtjes thuis te mogen werken. Denk mee met je werknemer om hen gemotiveerd te houden. Onderzoek toont uit dat flexwerken steeds vaker een belangrijkste motivator is voor zowel het werven als het behouden van personeel. Deze trend is vooral te zien bij grote (internationale) organisatie en zelfs bij ons als uitzendbureau in Amsterdam en omstreken: zij weten als geen ander hoe personeel aan zich te binden.

3. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Binding begint al bij het eerste gesprek. Denk actief mee met de werkende ouders. Wat zouden zij fijn vinden om op te stellen in het contract? U kunt hierbij denken aan extra regelingen omtrent kinderopvang, de lengte van zwangerschapsverlof (voor zowel vaders als moeders), maar ook een extra papa of mama dag in het jaar.

Voor elke medewerker is het fijn om begrepen te worden en signalen te geven dat er wordt meegedacht. Dit zorgt voor meer waardering voor het bedrijf, productiviteit en positiviteit!